אוטיזם קלאסי הינה אבחנה של אחת משלל האבחנות המסודרות על קשת ה- אוטיזם ( Autism Spectrum Disorder ), קשת ה- PDD. המשותף לתסמונות השונות הינה הפרעה התפתחותית עם לקות משמעותית בתחומי התקשורת והכישורים החברתיים. תסמינים אופייניים: הפרעה בתקשורת הלא מילולית ( הבעת רגשות, מיומנויות חברתיות), הפרעה בתקשורת המילולית (דיבור),הפרעה בגמישות המחשבתית (קושי עם שינויים, התמחויות בתחומי תוכן איזוטריים) ,לעיתים לקות קוגניטיבית, הפרעה בתחום ההתנהגותי (לעתים הפרעה בתחום המוטורי, חזרתיות תנועתית, ) והפרעה בוויסות החושי . הגורמים אינם ברורים עדיין והועלו מספר השערות לגבי סיבות גנטיות (פגיעה בגן מסויים, תסמונות גנטיות, פגיעה כרומוזונית), ביולוגיות (תסמונת אלכוהולית עוברית ועוד), סביבתיות (גיל האם נמצא בקורלציה לסיכויי העובר לפתח אוטיזם, לא נמצאה קורלציה בין חיסונים בילדות לתסמונות הללו). הטיפול מתמקד בעבודת צוות רב מקצועי הנשען על גישות חברתיות חינוכיות במטרה לשלב את האדם במסגרות ייעודיות שהוכחו כיעילות למדי.
תרפיה במוסיקה הינו מרחב טיפולי בו יכולים ילדים בכלל, וילדים על ספקטרום הPDD בפרט להתרם רבות. הסיבות לכך נעוצות במוסיקה עצמה, בילד עצמו, במאפייני התסמונת ובקשר הבלתי אמצעי והאמצעי.
המוסיקה מביאה עימה קצביות, תבניתיות וארגון הרלוונטים כל כך למטופלים על קשת הPDD. האזנה או נגינה בארגון צלילים כלשהו מספקת כר נרחב של עבודה טיפולית לעזרת המטופל.
מוסיקה היא תקשורת ללא מילים- ערוץ לא וורבלי עם קודים ודקדוק פנימי המשותפים לשפות באשר הן. אותם מאפיינים לעיתים דורשים כיוונון ולמידה אחרת ונראה שילדים על קשת ה- אוטיזם יכולים להפיק רבות מעשייה מוסיקלית. האפשרויות בחדר הטיפולים מגוונות ומותאמות לצרכי המטופל ,עולמו הפנימי, כך שאצל אחד חוויית הנגינה המשותפת יכולה להיות אפקטיבית ומהנה, ואילו אצל השני למידה של כלי תהיה במרכז.
במוסיקה יש מין מרץ אינרטי שיכול להגביר בנו את המוטיבציה לעשייה כלשהי, להתחבר אלינו במצבי רוח ולהתערב בחוויה הסובייקטיבית שלנו, לפעול עלינו במודע ושלא במודע. לעיתים עצם העשייה המוסיקלית מביאה לכדי 'הנאה', וזו יכולה לשפעל ולדרבן 'הנעה' ואנרגיה לעבודה תהליכית, ללמידה ולטיפול.
תרפיה במוסיקה הינה מרחב טיפולי המאפשר התנסויות וחוויות שונות- למשל תנועה על הציר "לבד מול ביחד"- שהוא אחד הנושאים שבבסיס התקשורת שלנו עם הזולת, עם האחר. הקשר בין המטופל למטפלעומד בבסיס העבודה הטיפולית- כאן אנו פוגשים באינטראקטיביות, בהדדיות, בקודים הלא מדוברים הנוגעים לשפה ותקשורת, ביכולת שלנו לזהות תחושות ורגשות אצלנו ואצל הזולת, ביכולת להיות 'לבד כשביחד וביחד כשלבד', למיומנויות ביטוי והבעה, שיתוף, נתינה, קבלה, הקשבה, אמפטיה, דחיית סיפוקים ועוד.
כל אלה ועוד עושים את התרפיה במוסיקה כלי טיפולי עשיר ומגוון, וסביבה מכילה ומזמינה ליצירת קשר אחר- בצלילים ובמילים.